VojtechKotous Datum: 11. 12. 2012

V dalším článku jsem se rozhodl věnovat jen Unimogu. Konkrétně jeho historii a předchůdcům našeho Unimoga 416. Hodně z Vás nejspíše bude vědět, že Unimog měl být určen původně na pole. Během let se však z pole dostal do armády a zajistil si svou nesmazatelnou historii a značku.

Nejprve k samotnému názvu Unimog. Tento název je zkrácenina tří slov: Universal – Motor – Gerät, což v češtině znamená univerzální motorový stroj. První model se objevil krátce po druhé světové válce, a jak již bylo naznačeno, tento vůz byl určen do zemědělství, jako odlišný univerzální traktor. Už od začátku Unimog sloužil jak pro přepravu nákladů, tak i jako tahač.

Unimog v letech 1945 – 1951

První informace a myšlenka o Unimogu je právě z let 1945 až 1951. Jako první s myšlenkou na toto auto přišel Albert Friedrich, právě tento konstruktér přišel s první myšlenkou vyrobit odlišný „traktor“.

V těchto letech vznikl také první prototyp. Který měl zkosenou příď podobnou té, jak jí známe teď, velkou ložnou plochu a velká kola. Na voze nechyběly samosvorné diferenciály na obou nápravách a vůz disponoval velkou světlou výškou. Vzhledem k tomu, že se mělo jednat o speciální „traktor“ nechyběli vzadu a vpředu hnací hřídele pro zemědělské stroje. Samozřejmostí bylo tažné zařízení.

První prototyp nebyl tak úžasný, jak by se mohlo zdát. Pro vůz nebyl vhodný vznětový motor, a proto měl první prototyp benzínový čtyřválec o objemu 1,7l, který konstruktéři vzali z osobního vozu řady 170V.

Tento benzínový motor byl však jen v prototypu. Do sériové výroby už měl Unimog motor Daimler – Benz OM 636 s 25 koňmi. Krátká šestistupňová převodovka umožňovala jet rychlostí až 52km/h. Nikoho asi nepřekvapí, že první Unimog měl označení U1, bylo to však označení prototypu. Do sériové výroby šel vůz s označením U25 (25 podle výkonu). Poprvé byl tento vůz představen na výstavě DLG ve Frankfurtu (1948). Rozvor vozu byl 1760mm rozchod jen 1270mm a pohotovostní hmotnost měl 1780kg (maximální hmotnost však byla 3150kg)

1951

Až do tohoto roku vyráběla Unimogy firmy Boehringer, právě v roce 1951 převzal výrobu Mercedes-Benz a z výrobních linek tak začali sjíždět první Unimogy s hvězdou na přídi.

1953

Rok 1953 byl v historii tohoto vozu významný tím, že se změnilo označení U25 na U 401 a byla přidána nová verze U 402. Tato verze měla uzavřenou kabinu a celkově se prodalo 16 250ks.

1955

Tento rok byl dalším důležitým milníkem vozu, jelikož se začal vyrábět Unimog řady S 404.1. Hlavním rozdílem tohoto vozu byl fakt, že vůbec poprvé byl Unimog koncipován jako terénní nákladní automobil a nikoliv jako speciální zemědělský stroj (traktor). Vůz měl rozvor 2 900mm a začínal se tak podobat Unimogu, se kterým jezdíme my.

Tento vůz byl vyráběn převážně pro tehdejší Bundeswehr a auto tak odstartovalo svou kariéru v armádě.  Pod kapotou měl šestiválcový benzín o objemu 2,2l s výkonem 82 koní. Později dostal motor o objemu 2,8l s výkonem 110 koní. Vždycky se však jednalo o benzínové motory. Vůz měl také tři varianty kabiny. Tento vůz se dodával s otevřenou kabinou, s kabinou, která měla plátěnou střechu a samozřejmě s uzavřenou ocelovou kabinou. Těchto vozů bylo prodáno 64 342 ks, čímž si tento model zajistil první příčku prodeje ze všech Unimogů.

1956

V tomto roce přišlo označení U 411 a rozvor vozu byl 1 760mm. Speciálním doplňkem tohoto vozu byla nadstandardní synchronizovaná převodovka

1963

Rok, kdy se rodina Unimogů rozrostla o řadu 406, a poprvé přišli pod kapotu vznětové motory. Nejprve vznětový šestiválec s výkonem 65 koní a poté přišel šestiválcový vznětový motor s výkonem 110 koní. Rozvor u 406-ky byl 2 380mm. Tento vůz se vyráběl až do roku 1988.

1965

Rok důležitý především pro náš tým. Přišlo rozšíření o sérii 416/U1100. Délka vozu byla 4 620mm, šířka 2 040mm. Vysoký byl 2 340mm a světlou výšku měl (má) 415mm. Vůz se vyráběl s rozvorem 2 900mm. Hmotnost prázdného vozu je 3 350kg a maximální hmotnost je 6 500kg. Pod kapotou statečně klape šestiválcový motor OM 352, samozřejmě dieslový s výkonem 110 koní.

Video z výroby:

Tak co říkáte na historii tohoto „odlišného traktoru“? Měli by jste zájem i o článek s jeho součastností?

Čtěte také:

Členové našeho týmu

Truck Trialové trucky I. – Avia 4×4

Jak dopadl Unimog po sezóně

Velká fotogalerie Truck Trial 2012

 

Přidat komentář